The Smartest Port slimme content

Geheel in lijn met de ambities van Port of Rotterdam was het thema van de Wereldhavendagen dit jaar The Smartest Port. Een thema dat vraagt om nieuwe vormen van event communicatie. Tijdens dé open dagen van de havenstad zie je de haven zoals je haar normaal nooit ziet; dit jaar hebben we dat ook online waargemaakt.

Marlies de Gooijer

13 September 2016

Port reporters
Nieuw dit jaar waren de Port Reporters. In samenwerking met FunX zijn er twee talenten gezocht die niet bang waren voor een beetje media-aandacht. De twee winnaars deden via Facebook Live en van achter de schermen verslag van de Wereldhavendagen.

Deze activatie was niet alleen een middel om meer jongeren te trekken, het creëerde ook bekendheid rondom de programmering. Met de verschillende rubrieken als rondleidingen, op expeditie, achter de schermen en een Q&A, werd de kijkers een gevarieerd programma van live video’s geboden. Voor nieuwe doelgroepen de uitgelezen manier om te ontdekken hoe divers het evenement is, zodat ze volgend jaar ook een bezoek overwegen. De best bekeken video bereikte meer dan 50.000 mensen en werd door ruim 18.000 afgespeeld.

Smart content
De contentformule van de Wereldhavendagen is erop gericht om met de beperkte middelen die de stichting heeft, zo slim mogelijk om te gaan met content en de verschillende kanalen. We stellen de rol van ieder kanaal vast en wegen af voor welke kanalen eigen content ontwikkeld wordt, en op welke manieren we juist gebruik maken van user generated content, zoals op Instagram.

Een van de redenen om juist nu met live video aan de slag te gaan, is dat Facebook’s algoritme momenteel voorrang geeft aan (live) video in de timeline, ook zonder advertentiebudget. Daarnaast wordt fotografie op de Facebookpagina actueel en zo esthetisch mogelijk ingezet; het meest populaire beeld leverde meer dan 1600 likes op binnen het weekend van het evenement.

Digitale strategie
De contentformule met o.a. de live uitzendingen is een onderdeel van de digitale strategie voor Wereldhavendagen. Een van de belangrijke kanalen is ook de website, waar de programmering centraal staat en waar excursiebezoekers hun tickets kopen. Met een persoonlijk profiel kunnen bezoekers hun voorkeuren binnen het enorme programmaanbod van demonstraties en excursies opslaan.

wereldhavendagen-devices_large

Dit jaar is het aantal volgers op Facebook verdubbeld en bereikten we online via alle kanalen een veelvoud van voorgaande jaren, doordat de kanalen ieder jaar verder uitgebouwd worden. Zo bouwen we jaar voor jaar aan een duurzaam bereik.

Op naar het jubileumjaar 2017!

6 June 2016

De toekomst van user interface design

Als wetenschappelijk adviseur van Steven Spielberg maakte John Underkoffler destijds veel los met zijn futuristische, door gebaren aangestuurde UI in de film Minority Report. Spielberg zei tegen Underkoffler: “Vertel me alsjeblieft niet dat we over 50 jaar nog steeds een UI bedienen met muis en toetsenbord!”

3 June 2016

TNW Europe 2016 – vijf highlights

Is het je vorige week niet gelukt om vorige week naar TNW te gaan? Onze vijf highlights van de grootste editie van The Next Web Conference Europe in Amsterdam ooit.