De Digital Hospitality van IFFR

IFFR.com is volledig vernieuwd! De nieuwe strategie en het volledige redesign zijn gericht op de ultieme ervaring voor elke bezoeker van het festival. IN10 ontwikkelde het nieuwe platform en verschillende digitale diensten, waaronder het vernieuwde IFFR Festival Dashboard, de Eerste Hulp bij Filmkeuze, een persoonlijke festivalplanner en het platform voor IFFR Live.

Marlies de Gooijer

De ‘Digital Hospitality’ van het festival is met al deze nieuwe middelen naar een hoger niveau getrokken. Centraal hierin stond de volledig vernieuwde IFFR.com

IFFR_animatie_website
Een persoonlijke agenda-tool heeft de redelijk ervaren bezoekers, die enkele dagen naar het festival willen gaan, geholpen met een advies op basis van hun favoriete films, beschikbaarheid en de gewenste bezoekdagen.

De filmkenners en doorgewinterde festivalbezoekers willen graag een programma samenstellen voor (bijna) alle festivaldagen. Voor hen werd de manier van zoeken met het blokkenschema, filmoverzicht van A tot Z en het overzicht per festivaldag geoptimaliseerd.

Eerste Hulp bij Filmkeuze

IFFR_EHBF_2016

De nieuwkomers op het festival, en bezoekers die slechts af en toe een kaartje kopen, werden met de “Eerste Hulp bij Filmkeuze” door het gigantische filmaanbod geleid. Een paar laagdrempelige vragen leidden tot een filmadvies dat past bij hun voorkeuren, op basis van actueel beschikbare kaarten. Deze tool is overigens ook doorvertaald naar een offline activatie op Rotterdam Centraal Station.

Festival Dashboard

De upselling en crosselling tijdens het festival is nog vergroot met behulp van een activerend festival dashboard. In iedere zaal werd een specifiek dashboard geprojecteerd met instagram feeds, 3 word reviews, een emoji film titel quiz, festival highlights en last minute tickets. Op deze manier werd het festivalgevoel extra aangewakkerd, waardoor bezoekers werden verleid tot het verlengen van hun festivalbezoek met extra films.

Digital Hospitality

Festivalgangers verwachten een totaalbeleving; niet alleen de programmering zelf, maar alle ervaringen voor, tijdens en na het festival. Onderdelen van de totaalbeleving zijn bijvoorbeeld: nieuwsupdates volgen via social media en nieuwsbrieven, jezelf oriënteren op de website, een programma samenstellen, favorieten bewaren, tickets bestellen, afrekenen, vragen stellen, je aankomst bij het festival, de filmbeleving zelf en het delen van je ervaring… Festivalgangers willen op al die touch points vinden wat ze zoeken, inspiratie opdoen, geprikkeld worden, het festivalgevoel ervaren, in contact komen met andere filmliefhebbers en toegang krijgen tot bijzondere content en events. IN10 ontwikkelt klantreizen waarbij digital hospitality als visie centraal staat. Meer over digital hospitality.

Behind the screens

Op Behindthecreens.nl hebben we de achtergronden van alle digitale projecten voor IFFR gebundeld. Hier plaatsten we tijdens het festival ook regelmatig updates over de ticket sales, wat er gebeurt op social media en de coverage van IFFR Live.

Update maart 2016

De resultaten
De 45e editie van het IFFR is inmiddels achter de rug en we kunnen terug kijken op een geslaagd festival! De resultaten van de vernieuwde website zijn ook indrukwekkend, zoals blijkt uit de cijfers. Vergeleken met 2015 is de conversie van IFFR.com gegroeid met 41%, het totaal aantal transacties is gegroeid met 13%. Ook hebben de bezoekers van IFFR.com veelvuldig gebruik gemaakt van de nieuwe tools: 14.000 films opgeslagen als favoriet, 57.000 films toegevoegd aan agenda’s, 20.000 Eerste Hulp bij Filmkeuze adviezen uitgebracht en er zijn bijna 1.600 persoonlijke agenda adviezen opgevraagd.

Een gebruiker had zelfs 138 films opgeslagen als favoriet en een ander had 96 events gepland in zijn agenda. Dat is pas toewijding!

Samenwerking
Burst is betrokken geweest om de visie en het design van IN10 te transformeren naar een bijzonder gebruiksvriendelijke website. Door het integreren van een maatwerk festival API (ontwikkeld door 3PO) en een ticketing API (TicketTrigger, ontwikkeld door Zicht online) ondersteunt de website het kopen van kaartjes maximaal, waardoor filmliefhebbers ook via mobile gemakkelijk kaartjes kunnen kopen.

Geen zorgen, de technologie van morgen is ambient en kalm

Mensen hebben de neiging om de dingen die ze vandaag zien te extrapoleren naar de toekomst. Als we in 2014 tien keer per dag naar onze smartphone keken, en in 2018 we dit honderd keer doen, dan kunnen we verwachten dat we in 2020 onze telefoons duizend keer per dag zullen bekijken. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Niels z’n bezoek aan SXSW ‘18 bevestigde dat onze toekomstige omgevingen niet opdringerig en over-stimulerend zal zijn, maar eerder ambient en kalm.

Eindeloos veel creativiteit @ SXSW

Een verhaal van verbeelding, AI, samenleving, hoop, Elon Musk en #robotgochan. Bjorn deelt zijn belangrijke takeouts van SXSW 2018.