Digital hospitality - deel 1

Vorig jaar hebben we het deel communicatie van IN10 communicatie van de muur gehaald. Niet omdat we geen communicatie meer ontwikkelen, wel omdat we nog zoveel meer doen dan dat.
In onze rol als creative agency zien we dat de grenzen tussen communicatie, marketing en dienstverlening steeds verder vervagen. Innovatie is een vast onderwerp geworden op de marketingagenda en het is steeds vaker ook de factor die ervoor moet zorgen dat een merk echt waardevol en onderscheidend is. Innovatie van het product of dienst zelf, én van de communicatie daarover. De verwachtingen van mensen, klanten, op het gebied van functionaliteit, UX, inhoud en beleving worden alleen maar hoger.

Marlies de Gooijer

Om op ieder contactpunt met het merk de verwachtingen minimaal in te lossen en liefst te overtreffen denken we graag in digitale diensten. We noemen dat Digital Hospitality. In deze eerste blogpost over Digital Hospitality delen we enkele cases uit onze eigen praktijk.

Nieuwe doelgroepen aanspreken

IFFR staat bekend om het enorme aanbod van films, en uiteraard de leuke feestjes. Het aanbod van films is goed bekend onder kenners en liefhebbers van arthouse films. Een groot deel van het aanbod is ook toegankelijk en relevant voor een breder publiek. Deze doelgroep weet dat alleen nog onvoldoende. Bovendien, hoe pik je als onwetende festivalbezoeker uit dat enorme aanbod van 700 films de juiste?

Daarvoor ontwikkelde IN10 de ‘Eerste Hulp bij Filmkeuze’. Een vlot testje die op basis van jouw persoonlijke voorkeuren een voorstel doet voor een aantal films. Dat gebeurt op basis van beschikbare kaarten - je kunt ze direct bestellen. 

iffr_ipad-1Doordat deze test zo relevant is, wordt ‘ie ook veel gedeeld op social media. De mensen die dat doen, volgen we online en bieden we vervolgens toegespitste content aan, over een specifieke film of programmaonderdeel dat bij hun profiel past. IFFR werkt zo aan bekendheid, relevantie en conversie in één.

Digitale dienstenontwikkeling

Met een dergelijke brand utility wordt zowel de doelgroep als het merk geholpen. Soms gaan we daarin iets verder en ontwikkelingen we echt een nieuw product. Ster Extra is zo’n voorbeeld. Samen met de opdrachtgever hebben we een geheel nieuwe propositie voor adverteerders ontwikkeld. Ster Extra biedt een verdieping op TV-reclame.

Binnen deze second screen app wordt vaak een activatie aan de above the line campagne gekoppeld. De inzet van Ster Extra zorgt ervoor dat mensen de tv-commercial beter herkennen én herinneren. Daarmee haalt een adverteerder meer uit zijn marketingbudget. Bewijsvoering dus voor de merkbelofte ‘Ster Versterkt’ - die wij overigens ook mochten ontwikkelen.

E-commerce

Met ons werk voor The Greenery gaan we nog een stapje verder qua propositieontwikkeling. We ontwikkelden voor hen het platform ‘Verse Oogst’, over groenten en fruit. Content die relevant is voor de consument en zo de mens dichter op de telers van The Greenery brengt. Een eerste mogelijkheid voor The Greenery om in direct contact te staan met de eindklant. Er zijn dagelijks tientallen interacties tussen consumenten onderling en tussen telers en de volgers.

Nu het platform na 3 jaar behoorlijk body heeft lanceren we via het platform een consumentenproduct: de Verse Oogst Box. We richtten hiervoor het hele ecosysteem in: een aparte landingspagina en webshop, mailings, een inspiratie app, content voor alle sociale kanalen, online ads, etc.

VerseOogst-mobiel

Het product is nog niet perfect, maar we ontwikkelen het door. Onder meer doordat we het Verse Oogst Proefpanel inzetten. Consumenten geven in verschillende ‘sprints’ feedback op het product zelf, de communicatie en het bestelproces.
The Greenery leert door de eigen groenten- en fruitbox veel over e-commerce en de behoeften van de eindklant. Deze ervaringen kan zij weer inzetten in de dienstverlening naar haar retailklanten. 

Innovatie versnellen

Port of Rotterdam past Digital Hospitality zelf toe op strategisch niveau. Zij heeft de ambitie om 'the smartest port' te zijn; digitale diensten zijn daarmee een direct onderdeel van de positionering. Door te denken in open platforms worden innovatietrajecten versneld. Wij werken daar aan mee door bijvoorbeeld de conceptontwikkeling van PortXL. Een accelerator waarbij geselecteerde startups worden ingevlogen om mee te werken aan de innovatie van de haven.

portxl_macbook

Phygital

Digitaal betekent niet perse online. Want de contactmomenten tussen mensen en merken vinden voor een belangrijk deel ook offline plaats. Een goed voorbeeld van digitaal werk in de fysieke ruimte zijn onze ‘festival dashboards’ - die we bij IFFR uiteraard ook inzetten. Deze dashboards geven extra festivalbeleving tijdens het wachten op de film. Het is een geheel nieuw contactmoment (touch point) met het merk IFFR. En ook dit jaagt het delen op social media aan. We kunnen inmiddels aan de pieken op Twitter en Instagram zien wanneer de dashboards in de filmzalen aan staan.

Zo’n beetje ieder project dat we doen onder het label DOOR maakt de koppeling tussen de offline en online wereld. Een trend die waargenomen wordt in de culturele sector, waarbinnen onze opdrachtgevers koplopers (willen) zijn. Jacco schreef hier eerder al over op ons blog.

What's next?

Met trots werken we momenteel aan de digital hospitality van Eindhoven Airport. Een droomcase, waarbij we op meerdere touchpoints de beleving helpen invullen: een nieuwe website, een app, een contentformule. Uiteindelijk ook de communicatie die meer valt in de categorie ‘campagne’. We worden ook betrokken bij touch points op het vliegveld zelf, in de fysieke ruimte. Volop kansen om mooie phygical toepassingen te ontwikkelen.

We helpen merken voorop te lopen in hun markt. Door de combinatie van creativiteit, inzicht in mensen en digital thinking creëren we relevante communicatie en services op alle contactmomenten met het merk. 

Geen zorgen, de technologie van morgen is ambient en kalm

Mensen hebben de neiging om de dingen die ze vandaag zien te extrapoleren naar de toekomst. Als we in 2014 tien keer per dag naar onze smartphone keken, en in 2018 we dit honderd keer doen, dan kunnen we verwachten dat we in 2020 onze telefoons duizend keer per dag zullen bekijken. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Niels z’n bezoek aan SXSW ‘18 bevestigde dat onze toekomstige omgevingen niet opdringerig en over-stimulerend zal zijn, maar eerder ambient en kalm.

Eindeloos veel creativiteit @ SXSW

Een verhaal van verbeelding, AI, samenleving, hoop, Elon Musk en #robotgochan. Bjorn deelt zijn belangrijke takeouts van SXSW 2018.