The Smartest Port slimme content

Geheel in lijn met de ambities van Port of Rotterdam was het thema van de Wereldhavendagen dit jaar The Smartest Port. Een thema dat vraagt om nieuwe vormen van event communicatie. Tijdens dé open dagen van de havenstad zie je de haven zoals je haar normaal nooit ziet; dit jaar hebben we dat ook online waargemaakt.

Marlies de Gooijer

Port reporters

Nieuw dit jaar waren de Port Reporters. In samenwerking met FunX zijn er twee talenten gezocht die niet bang waren voor een beetje media-aandacht. De twee winnaars deden via Facebook Live en van achter de schermen verslag van de Wereldhavendagen.

Deze activatie was niet alleen een middel om meer jongeren te trekken, het creëerde ook bekendheid rondom de programmering. Met de verschillende rubrieken als rondleidingen, op expeditie, achter de schermen en een Q&A, werd de kijkers een gevarieerd programma van live video’s geboden. Voor nieuwe doelgroepen de uitgelezen manier om te ontdekken hoe divers het evenement is, zodat ze volgend jaar ook een bezoek overwegen. De best bekeken video bereikte meer dan 50.000 mensen en werd door ruim 18.000 afgespeeld.

Smart content

De contentformule van de Wereldhavendagen is erop gericht om met de beperkte middelen die de stichting heeft, zo slim mogelijk om te gaan met content en de verschillende kanalen. We stellen de rol van ieder kanaal vast en wegen af voor welke kanalen eigen content ontwikkeld wordt, en op welke manieren we juist gebruik maken van user generated content, zoals op Instagram.

Een van de redenen om juist nu met live video aan de slag te gaan, is dat Facebook's algoritme momenteel voorrang geeft aan (live) video in de timeline, ook zonder advertentiebudget. Daarnaast wordt fotografie op de Facebookpagina actueel en zo esthetisch mogelijk ingezet; het meest populaire beeld leverde meer dan 1600 likes op binnen het weekend van het evenement.

Digitale strategie

De contentformule met o.a. de live uitzendingen is een onderdeel van de digitale strategie voor Wereldhavendagen. Een van de belangrijke kanalen is ook de website, waar de programmering centraal staat en waar excursiebezoekers hun tickets kopen. Met een persoonlijk profiel kunnen bezoekers hun voorkeuren binnen het enorme programmaanbod van demonstraties en excursies opslaan.

wereldhavendagen-devices_largeDit jaar is het aantal volgers op Facebook verdubbeld en bereikten we online via alle kanalen een veelvoud van voorgaande jaren, doordat de kanalen ieder jaar verder uitgebouwd worden. Zo bouwen we jaar voor jaar aan een duurzaam bereik.

Op naar het jubileumjaar 2017!

Geen zorgen, de technologie van morgen is ambient en kalm

Mensen hebben de neiging om de dingen die ze vandaag zien te extrapoleren naar de toekomst. Als we in 2014 tien keer per dag naar onze smartphone keken, en in 2018 we dit honderd keer doen, dan kunnen we verwachten dat we in 2020 onze telefoons duizend keer per dag zullen bekijken. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Niels z’n bezoek aan SXSW ‘18 bevestigde dat onze toekomstige omgevingen niet opdringerig en over-stimulerend zal zijn, maar eerder ambient en kalm.

Eindeloos veel creativiteit @ SXSW

Een verhaal van verbeelding, AI, samenleving, hoop, Elon Musk en #robotgochan. Bjorn deelt zijn belangrijke takeouts van SXSW 2018.