Hoe slimme interfaces jouw digitale ervaring verbeteren

Even scrollen door nu.nl, Instagram stories checken en het vinden van een nieuwe Netflix serie om te bingewatchen. Je bent dagelijks in contact met interfaces die speciaal ontworpen zijn om jouw digitale ervaring naadloos te laten aansluiten op je leven.

Manouk van den Berg

De ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence hebben impact op hoe wij interfaces ontwerpen en (gepersonaliseerde) content ontwikkelen. Hieronder 3 ontwikkelingen die wij signaleren op het gebied van slimme interfaces.

Hierdoor ga je toch die serie kijken

Dacht je dat je zelf koos aan welke nieuwe serie je begint? Netflix heeft een heleboel manieren om je over te halen. Één daarvan is de afbeelding die ze tonen. Bij het ontwerpen hiervan worden meerdere versies ontworpen, met de verschillende types Netflix gebruikers in het achterhoofd. Zo kan het zijn dat jij een roze met gele afbeelding te zien krijgt bij de serie Unbreakable Kimmy Schmidt, terwijl je buurman een grauwe still uit de serie ziet. Door middel van A/B tests meet Netflix op welke afbeelding het meeste geklikt wordt, door welke type gebruiker. Sterker nog, niet alleen de kliks, maar ook de duur van het kijken wordt gemeten. Blijf jij de hele aflevering afkijken? Dan zie jij een andere afbeelding dan een gebruiker die dat niet doet.

Het testen van interfaces door middel van A/B testing wordt al veel bij producten toegepast. Wat interessant is aan het systeem van Netflix is dat ze specifieke content produceren voor gebruikerssegmenten. De content wordt hiermee nog specifieker ontworpen voor een bepaald type gebruiker.

Vraag het een chatbot

Als je een vraag hebt over een product of evenement wil je zo goed mogelijk geholpen worden. Dit kan door een ‘echt’ persoon maar zogenaamde bots kunnen je tegenwoordig ook prima helpen. Voor International Film Festival Rotterdam (IFFR) ontwikkelde IN10 de ‘IFFR Box Office Bot’. De bot gaf tijdens het festival via Facebook Messenger last minute film advies, op basis van beschikbaarheid van de kaarten.

Achter de bot hangt een formule die specifieke woorden herkent uit de vragen. Deze woorden worden gefilterd en gekoppeld aan een resultaat. Als de berekening niet volledig kan worden gemaakt, vraagt de bot naar bepaalde onderwerpen door. Het doel van de bot, jou voorzien van de beste filmsuggesties, wordt op deze manier gerealiseerd.

Omdat de bot op allerlei soorten vragen een passende reactie moet hebben, is het belangrijk om zo veel mogelijk scenario’s uit te denken. Tijdens het ontwerp proces kwamen we erachter dat we lang niet alle scenario’s konden uitdenken. Door het prototype op te zetten en aan de hand van veel testen, is de intelligentie van de bot steeds aangevuld.

Nooit dezelfde voorpagina

Niets is zo wisselend als het nieuws. De ene dag is er wereldnieuws en wil je daarvan alle updates zien terwijl een andere dag verschillende soorten items interessant zijn. Vox is een van de grootste nieuws-websites van de VS.

Bij het ontwerp van de nieuwe website is rekening gehouden met een voorpagina die nooit hetzelfde is. Een slimme formule kiest de beste voorpagina, de formule kijkt naar 3 onderdelen:

  1. Op basis van de gepubliceerde nieuwsitems maakt het systeem ongeveer 1000 soorten voorpagina’s. Allemaal met een andere opbouw en verschillende groottes. Het nieuws kan bijvoorbeeld verschillen in lang artikel, kort artikel, video, fotoserie, verzameling van items. Op basis daarvan wordt een ander soort nieuwsblok getoond.
  2. Alle 1000 voorpagina’s worden gescand op visuele presentatie. Designers hebben een set aan regels gemaakt waar een lay-out aan moet voldoen, de voorpagina’s worden gesorteerd op punten. Een lay-out krijgt meer punten als de weergave asymmetrisch is of als uitgelicht nieuws meer ruimte krijgt dan ander nieuws. Automatisch kiest het systeem de beste lay-out.
  3. De voorpagina wordt getoond aan de gebruiker. Als er nieuwe items bijkomen en jij opent de website opnieuw, krijg je direct een ander opbouw van de voorpagina te zien.

Door deze slimme formule is de voorpagina van Vox nooit hetzelfde, en past deze zich aan aan de gebruiker en het nieuws dat voor handen is.

Nog slimmere interfaces..

Zoals de ontwikkelingen hierboven laten zien, worden interfaces steeds slimmer. Onder de motorkap werken we hard om alle data te analyseren en vervolgens om te zetten in een digital hospitality ervaring die aansluit op jouw behoefte. Persoonlijke data en context van gebruikers worden steeds belangrijker, de informatie wordt real-time aangepast en draagt op die manier bij aan een betere online ervaring.

Meer weten over Digital Hospitality? Lees hier onze visie.

Geen zorgen, de technologie van morgen is ambient en kalm

Mensen hebben de neiging om de dingen die ze vandaag zien te extrapoleren naar de toekomst. Als we in 2014 tien keer per dag naar onze smartphone keken, en in 2018 we dit honderd keer doen, dan kunnen we verwachten dat we in 2020 onze telefoons duizend keer per dag zullen bekijken. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Niels z’n bezoek aan SXSW ‘18 bevestigde dat onze toekomstige omgevingen niet opdringerig en over-stimulerend zal zijn, maar eerder ambient en kalm.

Eindeloos veel creativiteit @ SXSW

Een verhaal van verbeelding, AI, samenleving, hoop, Elon Musk en #robotgochan. Bjorn deelt zijn belangrijke takeouts van SXSW 2018.