Digitale museum-experience

Nederlands Fotomuseum

De collectie centraal

Hoe ontsluiten we onze collectie voor een nieuwe, jongere doelgroep op een innovatieve en digitale manier? En als die jongeren naar het museum komen, hoe laten we hen dan beter kijken naar onze collectie? Voor de tentoonstelling Lust for Life - de kleurenfotografie van Ed van der Elsken, zijn dat de vragen waar we in opdracht van het Nederlands Fotomuseum mee aan de slag zijn gegaan.

Resultaat

Verhalen vertellen met de rijke collectie van dit museum, dat is de kern. Om deze verhalen aan een nieuwe doelgroep te kunnen vertellen, ontwikkelden we twee digitale toepassingen: een Instagram story concept en een app voor iOS en Android die de bezoeker van de tentoonstelling het verhaal achter de foto vertelt.

Awards

  • Lovie Awards / Culture & Entertainment / Gold
  • Lovie Awards / Culture & Entertainment / People's Voice
  • Nomination Dutch Interactive Awards
  • Honoree Webby Awards

Bezoek de website

Met ons werken?

Fullscreen image

De Ed app

Voor de bezoekers van de tentoonstelling hebben we een app ontwikkeld. Met de app kun je als het ware door de lens van Ed van der Elsken kijken naar de beelden die hij heeft gemaakt. In de app wordt de foto herkent door middel van beeldherkenning en ervaart de bezoeker hoe Ed de beelden heeft gemaakt (werkwijze) en waar hij de beelden heeft gemaakt. Iedere foto is een ‘sleutelwerk’ die toegang geeft tot ‘wat je niet ziet’: extra foto’s, video’s, tijdsbeeld, restauratie, beeldselectie (contactvellen) en monteren. De app is zo ontwikkeld dat Het Nederlands Fotomuseum deze ook voor volgende tentoonstellingen in kan zetten.

Fullscreen image
Fullscreen image

Insta-story

Om het werk van Ed van der Elsken ook buiten het museum onder de aandacht te brengen hebben we een vijfdelige Instagram story serie ontwikkeld. Elke week werd er een nieuwe aflevering gepubliceerd. Elk ‘seizoen’, bestaande uit vier afleveringen belichtte een ander karakteristiek aspect van het werk van Ed: zo ging er een seizoen over reizen, één over editten, één over innovatie. Voor de Insta-story hebben we samengewerkt met hedendaagse makers en influencers als Stacii Samidin, Dennis Storm en Sabrina Starke. De stories werden in totaal 35.000 keer bekeken en zijn gemiddeld voor 80% afgekeken.

Fullscreen image

Photographer & Filmmaker

Zijn eigenzinnige, extraverte karakter valt samen met zijn fotografie. Via zijn camera maakte hij contact met mensen over de hele wereld.

The hunter

Ontwapenend en met humor, zo benaderde Ed van der Elsken de mensen die hij op straat fotografeerde. Als een soort jager heeft Ed zijn prooi vaak al van ver gezien en omzichtig benaderd, ondertussen de juiste positie en de juiste lens kiezend.

Fullscreen image

Makers & Influencers

Voor de Insta-story hebben we samengewerkt met hedendaagse makers en influencers. De makers hebben we onder andere gevraagd hun werk met dat van Ed van der Elsken te vergelijken. Makers als Stacii Samidin, Anne Geene en Florian Braakman laten het nieuwe publiek op die manier beter naar de collectie van het museum kijken. Influencers als Sabrina Starke, @kunstkijken en Dennis Storm kregen de kans om de tentoonstelling buiten openingstijden te bezoeken en hun visie op een of meerdere werken van Ed van der Elsken te geven.

Up next

Designsysteem in de slimste haven

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren, analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten, en marketing cookies om jouw ervaring hier nog beter te maken. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Liever geen cookies? Pas dan je cookie-instellingen aan.

Cookie instellingen