De uitdaging

Met Rotterdampas kun je gratis of met korting superveel leuke dingen doen in en om Rotterdam. Met extra aandacht voor mensen voor wie dat minder vanzelfsprekend is, zonder dat zij een stigma krijgen. Hoe zorg je ervoor dat dit product zo aantrekkelijk wordt dat iedereen het wil hebben? Vanuit de positionering ‘Plezierexpert’ helpt Rotterdampas je op een positieve manier om meer te ontdekken in je wijk en in de stad.

Resultaten

In 2022 kochten 225.000 inwoners de pas om 1.400 activiteiten gratis of met korting te doen. Met een outdoor campagne, website, app, magazine en de social media kanalen staat er een crossmediaal platform dat zorgt voor maximaal plezier in eigen stad. Elk medium heeft zijn eigen rol en draagt bij aan de totaalbeleving, met in het hart de app met alle acties en inspiratie. In 2022 zijn er meer dan een miljoen Rotterdampas-activiteiten ondernomen en is er van het totale beschikbare tegoed voor minima meer dan 95% besteed in ruim 270.000 transacties.

Bekijk het zelf

Met ons werken?

Onze drie ‘plezier-principes’

Fullscreen image

Ontdek de stad

Op de website en in de app ontdek je aan de lopende band inspiratie om erop uit te gaan: lastminutes, reviews, vlogs en lijstjes. Deze inspiratie is gekoppeld aan de actiepagina zodat je deze op meerdere plekken tegenkomt. Zo worden er elke week nieuwe acties getipt, zie je makkelijk wat er in jouw buurt te doen is op basis van je locatie en krijg je een reminder over welke acties bijna aflopen zodat je deze niet mist.

split image
Fullscreen image
Mijn dochter blijft over een uitje praten. En dat ik de beste ben.”
Fullscreen image

Je uitje voorbereiden

Voordat je op pad gaat, kies je gemakkelijk uit de lijst of op de kaart een actie om te gaan doen. Met de filters of met je locatie vind je snel passende acties om een leuke dag te plannen.

split image

Jouw digitale pas

In ‘Mijn Pas’ vind je de passen van het hele gezin in 1 app zodat je ze altijd bij de hand hebt. Wanneer je in aanmerking komt voor een extra gemeentelijke toelage zie je in 'Mijn tegoed' wat je hebt uitgegeven en welk bedrag nog beschikbaar is.

split image

Napret

Met het overzicht van de bezochte acties zie je welke acties je hebt gedaan en wat je hebt bespaard met de korting van de Rotterdampas.

split image

Eenvoudig, fun én toegankelijk

Rotterdampas voldoet volledig aan de toegankelijkheidsrichtlijnen niveau AA. De app is bijvoorbeeld volledig te gebruiken met VoiceOver / TalkBack. En waar het kan, voegen we altijd extra plezier en gebruiksgemak toe met video, animaties en een verrassende tone of voice.

split image

Co-creatie in sprints

Van de merkstrategie, visuele stijl en redactieformule tot aan de digitale strategie, contentstrategie en nieuwe onderdelen in de app… per project en touchpoint richten we co-creatietrajecten in. Startend met problem framing en conceptrichtingen, gevolgd door een design sprint waarin we concepten ontwikkelen en valideren bij eindgebruikers. In diverse ontwikkelsprints werken we samen met de Product Owner aan het eindproduct. 

split image

App ontwikkeling met gebruikers

Het nieuwste en belangrijkste touchpoint voor inspiratie is de app. Tijdens het gehele design proces hebben we gebruikgemaakt van een testpanel van Rotterdampassers. In interviews brachten we hun wensen en uitdagingen in kaart. Vervolgens hebben we de ontwerpen voorgelegd en toen de app gebouwd was, hebben we aan de hand van hun feedback en gebruikersdata de ervaringen bijgehouden. Het eindresultaat: een digitaal hart van het merk waar alle Rotterdammers (en de opdrachtgever) maximaal plezier aan beleven!

Fullscreen image
Up next

Kennisplatform van de publieke omroep

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren, analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten, en marketing cookies om jouw ervaring hier nog beter te maken. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Liever geen cookies? Pas dan je cookie-instellingen aan.

Cookie instellingen