Kennisplatform van de publieke omroep

NPO

Positive change

Nederlanders tussen de 18 en 40 jaar zoeken gemiddeld 3 keer per dag online naar kennis en weetjes. Het platform stelt gebruikers in staat op elk gewenst moment kennis op te doen via beknopte stories met unieke content afkomstig uit de videocollectie van de publieke omroepen. NPO Kennis, dat onder redactie staat van de NTR, scheidt feiten van fabels en heeft als doel het publiek te helpen het nieuws en de wereld om hen heen beter te begrijpen.

What we did

Digital strategy, concept, UX design, motion design, front-end development.

Awards

  • Winner Dutch Interactive Awards

Visit the website

npokennis.nl

Introductie van Story Cards

Het platform is rondom Story Cards gebouwd. Hiermee kunnen we verhalen in kleinere, meer aantrekkelijkere stukken verdelen. Elke Story Card is een stukje infotainment, verrijkt met video’s, afbeeldingen, animaties en interactie. Op zichzelf swipeable en deelbaar, maar samen bundelen ze kennis die je normaal alleen zou opdoen na het lezen van een lange publicatie.

split image
Fullscreen image
We geven antwoord op relevante vragen. Bijvoorbeeld; waarom heeft de mens behoefte aan aanraking?”

Alles wat je altijd al wilde weten

De NPO is de grootste aanbieder van audiovisueel informatief en educatief materiaal in Nederland. Een belangrijke kwalitatieve bron van kennis, met een schat aan relevante content die het publiek in hun zoektocht naar antwoorden op vragen nog onvoldoende weet te vinden. Met NPO Kennis ontsluiten we deze kennis op één centrale plek. De inhoud van het platform bestaat volledig uit bestaand videomateriaal van de publieke omroep. Om belangrijke zaken te verduidelijken, wordt context geboden en zijn educatieve lagen aan het bronmateriaal toegevoegd in de vorm van infographics, quizzen en polls.

Nieuwsgierigheid aanwakkeren

Het platform is ontworpen om onderwerpen te vinden die iets bij je aanwakkeren. Achtergrondinformatie bij actueel nieuws, maar ook bijzondere feiten en weetjes. Social media staat aan de basis van het platform, waardoor de verschillende kanalen naadloos op elkaar aansluiten. Kennisconsumptie komt samen met mediaconsumptie.

split image

Inclusief en toegankelijk design

Een van onze doelen was om een ​​platform te ontwikkelen dat door een diverse groep mensen kan worden gebruikt. We hebben de richtlijnen voor webtoegankelijkheid gevolgd om een gebruiksvriendelijk platform te creëren dat voldoet aan WCAG 2.1.

Ontworpen voor alle devices

We halen overal onze informatie vandaan, op steeds meer verschillende devices. Design is meer dan alleen het formaat aanpassen voor verschillende schermen. Mensen switchen continu tussen devices en verwachten dat content en aanbieders met hen meebewegen. De gebruikservaring moet overal kloppen, op welk scherm het ook bekeken wordt.

Fullscreen image
Fullscreen image
Fullscreen image
Up next

Binnenhof online

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren, analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten, en marketing cookies om jouw ervaring hier nog beter te maken. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Liever geen cookies? Pas dan je cookie-instellingen aan.

Cookie instellingen