Refreshed identity

Gemeente Rotterdam

Positive change

Onze snel veranderende wereld was voor de gemeente Rotterdam de aanleiding om de visuele stijl te revitaliseren. Met als doel een inclusieve en toegankelijke stijl voor alle burgers. Door digitaal leidend te maken in de ontwikkeling hebben we de belangrijkste stijl componenten vernieuwd, zonder de kenmerken van de vorige stijl te verliezen. Zo blijft de stijl goed herkenbaar en kan de gemeente haar burgers nog beter van dienst zijn in deze gedigitaliseerde wereld.

What we did

Brand strategy, concept, identity design, UX design, font design, motion design, design system

Bezoek de website

https://www.rotterdam.nl/bestuur-organisatie/huisstijl/

Vorige stijl

De vorige stijl dateert uit 2008 en was primair ontwikkeld voor offline gebruik. Om de herkenbaarheid niet te verliezen hebben hebben we de basis van de stijl behouden.

Fullscreen image

Vernieuwde stijl

Verschillende onderdelen van de stijl hebben we gerevitaliseerd. Zo vereenvoudigden we het logo. Gaven we de bekende groene kleur meer contrast, ontwikkelden we een eigentijds leesbaar lettertype en maakten een responsive grid voor zowel online als offline gebruik.

Logo versimpeld

Om de herkenning van het logo te behouden behielden we de basisvorm. De digitale leesbaarheid werd verbeterd door het logo te versimpelen; meer transparantie, één kleur en compactere typografie.

Social icon

Voor de social icon is een versie van het logo ontwikkeld op basis van de kenmerkende R. De golven haalden we eruit om de positionering en leesbaarheid te versterken.

split image

Nóg groener

De primaire groene kleur heeft in de vernieuwde stijl een hogere contrastwaarde, om te voldoen aan de huidige toegankelijksheideisen. Naast de primaire kleuren is er een secundair kleurenpallet opgesteld, die gebruikt kan worden voor infographics, grafieken en tabellen. Ook is er voor meer diversiteit en inclusiviteit een huidstintenpallet ontwikkeld.

Vormentaal

De hoekige vormen zijn kenmerkend voor de stad en haven van Rotterdam. Deze vormen worden toegepast in uitingen, maar ook in het ontwikkelde lettertype.

Fullscreen image

Een eigentijds, leesbaar lettertype

Meer dan 180 verschillende nationaliteiten komen samen in Rotterdam. Ongeveer 20% van de Rotterdammers heeft moeite met de Nederlandse taal. Leesbare typografie was een van de belangrijkste doelen van het project. We ontwikkelden het meest leesbare lettertype. De basis van een consistente en herkenbare merkervaring - ook als de afzender niet direct zichtbaar is.

Fullscreen image

Responsive grid

Elk medium is anders. Om overal helder te kunnen communiceren is flexibele vormgeving een must. We ontwikkelden een responsive grid, waardoor de vorm op alle devices en formaten goed tot uiting komt en bijdraagt aan een consistent afzenderschap.

Fullscreen image
Fullscreen image

Infographics, tabellen en iconen

Voor het consistent ontwerpen van iconen is een 32x32 pixels stramien ontwikkeld. Op basis van dit stramien kunnen zowel 2D- als isometrische 3D-vormen ontwikkeld worden. Deze kunnen vervolgens toegepast worden in (uitgebreide) infographics.

Fullscreen image

Toegepast

On- en offline uitingen.

Fullscreen image
Fullscreen image
Fullscreen image
Up next

Kennisplatform van de publieke omroep

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren, analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten, en marketing cookies om jouw ervaring hier nog beter te maken. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Liever geen cookies? Pas dan je cookie-instellingen aan.

Cookie instellingen